تفاوت جاوا و بیسیک4اندروید

تفاوت جاوا و بیسیک4اندروید

203
۲ سال پیش
0

سلام دوستان

توی این پست در مورد تفاوت بیسیک4اندروید و جاوا صحبت میکنیم.

بیسیک4اندروید و جاوا هر دو بستری برای تولید اپلیکیشن های اندروید هستند که بیسیک4اندروید در انتها،کد ها رو تبدیل به جاوا میکنه و بعد کامپایل میکنه.

البته ما توی کد های تولید شده جاوا توسط بیسیک4اندروید،یه سری کدهای اضافه تری داریم که برنامه نویس بیسیک4اندروید بهش اضافه کرده که مشکل کمی رو تا بحال پیش اورده و جدی نبوده.

اپلیکیشن های ایجاد شده توسط این دو،قابل انتشار در مارکت ها مخصوصا گوگل استور هستش و هیچ تفاوتی برای انتشار بین این دو بزرگوار وجود نداره.

ساختار اپلیکیشن در هر دو کاملا یکسان هستند.

تصاویر،ریسورس ها،پیکربندی و هر چی که هست در هر دو زبان یکسان هستند.

محیط IDE ارایه شده برای بیسیک4اندروید،در واقع محیط بیسیک بهش گفته و فقط یه محیط براش ارایه شده و برای جاوا محیط های اندروید استادیو و اکلیپس ارایه شده است.

اندروید استادیو نسبت به IDE بیسیک4اندروید،فوق العاده قوی تر و حرفه ای تر هست و در مقابل خیلی پیچیده تر و فنی تر هستش نسبت به بیسیک4اندروید.

ولی بیسیک4اندروید در کمبود امکانات،فوق العاده ساده و سریع تر هست نسبت به استادیو.

طراحی لیوت ها در بیسیک4اندروید فوق العاده ساده و سریع تر هست ولی در استادیو طراحی لیوت حرفه ای تر هست و از ویوو های بیشتری برخوردار خواهید شد.

کدنویسی در اندروید استادیو به زبان جاوا هستش و در بیسیک4اندروید به زبان بیسیک.

زبان جاوا به دلیل نزدیک بودن به زبان مادری خود ینی زبان سی،سخت تر هست و زبان بیسیک،به دلیل سادگی،از یادگیری راحتری برخوردار است.

در زبان جاوا شما با امکانات برنامه نویسی بیشتری چون شی گرایی،مدل سازی و کتابخونه های اماده زیادی روبرو خواهید شد و بیسیک4اندروید از این قابلیت ها محروم هستش.

در بیسیک4اندروید هم شما کتابخونه های اماده ای دارید که توی سایت بیسیک منتشر شده و قابل استفاده هستند ولی در واقعا باید از جاوا به بیسیک تبدیل بشن که این خودش یه مسئله ای بزرگی در جامعه بیسیک4اندروید هستش.

محیط های اجرایی جاوا مثل Android Studio به دلیل حرفه ای تر و قوی تر بودن،رم بیشتری رو درگیر میکنن و کار کردن توی این محیط نسبت به بیسیک4اندروید روو اعصاب تر هستش.

کدنویسی در جاوا نسبت به بیسیک4اندروید سنگ ترین هستش.

در بیسیک4اندروید سعی شده تا بلوکی از کدها ساده تر بشه و تبدیل به چندین خط بشه.

به عنوان مثال برای ارسال پیامک در جاوا نزدیک به 5 خط کد نیاز هست در حالی که در بیسیک4اندروید با دو خط امکان ارسال پیامک وجود دارد.

ولی مشکل اینجا هستش که شما به دلیل باز بودن کدهای منبع در جاوا،مانور تون نسبت به اون امکانات زیاد هستش.

در واقع شما در بیسیک4اندروید با بسته بندی شده بلوکی از کدهای جاوا روبرو هستید.

ولی اگر نیاز شما فقط در حد رفع مثلا یک پیامک هست،بیسیک4اندروید گزینه بهتری هست.

به نظر من بیشترین تفاوت رو موقع کدنویسی و انجام کاری توی این زبان ها و محیط ها میشه فهمید.

شما میتونید پروژه کوچیکی رو مثل ماشین حساب انتخاب کنید و توی جاوا و بیسیک4اندروید پیاده کنید و به تفاوت هر دو در کدنویسی،طراحی لیوت ها،اجرا و همه چیزرو محک بزنید.

بسته به بزرگی پروژه مطمئنا جاوا بهتر از بیسیک4اندروید عمل کرده ولی به نظر من نوع برنامه نویسی هم خیلی مهمه توی نگهداری پروژه یا توسعه اون.

به عنوان یه برنامه نویس،در این چند سال برنامه نویسی،با توجه به نیازم،زبان برنامه نویسی رو انتخاب کردم و پروژه ای رو انجام دادم.

به عنوان مثال در یه پروژه هایی از PHP استفاده کردم و بعضی جاها از Node js.

در واقع مهم ابعاد کار و نیاز من بوده که چه ابزاری رو استفاده کنم.

از همین رو،انتخاب من تا این مدت بیسیک4اندروید بوده چرا که نیاز های من رو تامین کرده و فاکتور های من برای انجام رسوندن پروژه،سریع بودن محیط اجرایی،توسعه راحت،نتیجه یکسان گرفتن بوده.

دقت کرده باشید همیشه بین php و asp.net همیشه جنگ بوده و در واقع نمیشه گفت کدوم برنده هستند،دلیلش اینکه هر کدوم به نوعی توی جای خودشون حرفی برای گفتن داشتند و استفاده شدند.

مثلا php برای سایت و این موارد خوبه و nodejs برای پروژه هایی که توی اون IO خیلی مهمه.

پیشنهاد من اینه حتما دو یا سه تا زبان رو برای سیستم عامل دلخواه انتخاب کنید و پروژه کوچیکی رو انجام بدید و ببینید کدوم نیاز شما رو رفع میکنه.

سوالی داشتید در خدمتم ولی هنوز قسمت نظرات رو درست نکردم ببخشید دیگه خخخ

برچسب ها :
  • ّیسیک4اندروید
  • جاوا
نظر خود را بنویسید...