مباحث شی گرایی (Object-Oriented Programming یا OOP) در B4A (Basic4Android) شامل مفاهیم و اصولی هستند که به شما امکان میدهند کدهای خود را به صورت ساختارمندتری طراحی و مدیریت کنید.
این مفاهیم عبارتاند از:
-
کلاسها (Classes): کلاسها به شما اجازه میدهند یک قالب یا الگوی برنامه نویسی ایجاد کنید.
هر کلاس شامل ویژگیها (متغیرها) و توابع (متدها) است که مربوط به یک شیء خاص هستند. -
شیءگرایی (Object-Oriented): از طریق استفاده از کلاسها میتوانید اشیاء (شیءها) ایجاد کنید.
اشیاء نمونههای مشخصی از کلاس هستند و ویژگیها و توابع مرتبط با آن کلاس را دارند. -
ارثبری (Inheritance): ارثبری به شما این امکان را میدهد که یک کلاس را از یک کلاس دیگر به ارث ببرید، به این ترتیب میتوانید ویژگیها و توابع کلاس پدر را در کلاس فرزند به کار ببرید.
-
پلیمورفیسم (Polymorphism): پلیمورفیسم به شما این امکان را میدهد که یک تابع را به گونهای طراحی کنید که به تعداد متفاوتی از ورودیها و شیءها پاس داده شود. این اصل به شما امکان میدهد تا تابعهای چندگانه با یک نام داشته باشید.
-
انکپسولیشن (Encapsulation): این اصل به شما امکان میدهد تا ویژگیها و توابع یک کلاس را مخفی کنید و فقط اجازه دسترسی به آنها را از طریق واسطهای عمومی (Public Interfaces) بدهید.
این اصل به ایجاد کد محافظتشده و جلوگیری از دسترسی نامناسب به ویژگیها و توابع کمک میکند.
مفاهیم شی گرایی به شما امکان میدهند کدنویسی به صورت ساختارمندتری انجام دهید، کدهای تکراری را کاهش دهید، و کدتان را بهبود بخشید.
این اصول معمولاً در توسعه برنامههای پیچیده و بزرگ کاربرد دارند و به شما کمک میکنند که بهتر و قابل نگهداریتر برنامه بنویسید.
ماژول کلاس (Class Module) یک واحد کدی است که شما میتوانید درون پروژههای اندرویدی خود ایجاد کنید.
این واحد کدی به شما این امکان را میدهد که ویژگیها (متغیرها) و توابع (متدها) را به صورت گروهی در یک مکان مشخص تعریف کنید.
در اصل، ماژول کلاس شبیه یک قالب یا الگوی برنامه نویسی است که به شما اجازه میدهد که تمام کدهای مرتبط با یک مفهوم یا شیء خاص را در یک مکان جمع آوری کنید.
این باعث میشود که کد شما به شکل سازماندهیتری قابل مدیریت باشد.
با استفاده از ماژول کلاس، میتوانید اشیاء (شیء) ایجاد کنید که به عنوان نمونههایی از کلاس عمل میکنند و از ویژگیها و توابع تعریف شده در کلاس استفاده کنید.
این اشیاء به شما امکان میدهند که دادهها و عملکردهای مشخص را به صورت منطقی و ساختارمندی گروهبندی کنید.
با توجه به مفاهیم شی گرایی، میتوانید ماژول کلاسها را به گونهای طراحی کنید که از ارثبری و انکپسولیشن بهره ببرید.
این به شما این امکان را میدهد که کدهای تکراری را کاهش دهید و ساختار کدتان را بهبود بخشید.
بنابراین، ماژول کلاس در B4A یک ابزار مهم برای سازماندهی و ترتیب کدهای برنامه نویسی شماست و به شما این امکان را میدهد که به صورت ساختاردهیشده و منظمتر به توسعه برنامههای اندرویدی خود بپردازید.