شی گرایی یکی از مفاهیم اصلی و قدرتمند در برنامهنویسی است که در زبان برنامهنویسی B4i نیز قابل استفاده است.
در شی گرایی، برنامه به صورت اشیاء (Objects) سازماندهی میشود. اشیاء موجود در برنامه میتوانند دارای ویژگیها (Properties) و رفتارها (Methods) خاص خود باشند.
در B4i، شی گرایی به وسیله کلاسها (Classes) پیادهسازی میشود.
یک کلاس یک الگوی قالب برای ایجاد اشیاء است. هر کلاس میتواند ویژگیها و روشهای خود را داشته باشد.
با استفاده از شی گرایی در B4i، میتوانید برنامههایی ایجاد کنید که قابلیت تجزیه و تحلیل بهتری داشته باشند.
به عنوان مثال، میتوانید یک کلاس برای نمایش پنجرهها (Windows) در برنامه خود ایجاد کنید.
این کلاس میتواند ویژگیهایی مانند عرض، ارتفاع و رنگ را برای هر پنجره داشته باشد و روشهایی مانند باز کردن و بستن پنجره را پیادهسازی کند.
با استفاده از شی گرایی، میتوانید برنامههایی ایجاد کنید که قابلیت توسعه و تغییر راحتتری داشته باشند.
به عنوان مثال، اگر بخواهید نمایشگر خود را از iPhone به iPad تغییر دهید، با استفاده از شی گرایی و کلاسها، میتوانید تغییرات مورد نیاز را در یک مکان مشخص اعمال کنید، بدون این که به سایر بخشهای برنامه دست بزنید.
بنابراین، با استفاده از شی گرایی در B4i، میتوانید برنامههایی را ایجاد کنید که ساختار منظم و سازمانیافتهای داشته باشند و قابلیت توسعه و نگهداری راحتی داشته باشند.
- زبان بیسیک4ای او اس | b4i
- نوع محتوا ویدئویی